Niebawem mają rozpocząć się rozmowy Przewozów Regionalnych i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego w sprawie przejęcia przez UMWŁ łódzkiego oddziału PR. Samorząd chce bowiem, by łódzka struktura ogólnopolskiego przewoźnika i Łódzka Kolej Aglomeracyjna stały się jednym organizmem. Do wypracowania jakichkolwiek konkretnych rozwiązań droga jest jednak daleka.
W październiku zeszłego roku łódzki marszałek Witold Stępień poinformował, że rozważanym wariantem jest scalenie dwóch organizmów obsługujących regionany ruch kolejowy w Łódzkiem. Połączone miałyby więc zatem zostać Łódzka Kolej Aglomeracyjna, już dziś spółka własna samorządu, i łódzki oddział Przewozów Regionalnych, który funkcjonuje w ramach ogólnopolskiej struktury PR.
– Skierowaliśmy niedawno i do zarządu PR, i do MIR pismo, w którym zapowiadamy, że w perspektywie kolejnych dwóch, trzech lat będziemy chcieli włączyć w zakres działania Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej także łódzki oddział PR – mówił wówczas marszałek. – Myślimy o rozwoju kolei regionalnej podobnie jak np. województwo małopolskie, gdzie też przewidywane jest przejmowanie oddziału – wskazywał.
Realizacji takiego scenariusza nie przekreślają także same Przewozy Regionalne. – W związku z realizacją przyjętego planu restrukturyzacji nasza spółka nie rozważała opcji sprzedaży oddziału łódzkiego, ale nie wyklucza takiej możliwości w przyszłości – stwierdza rzecznik prasowy przewoźnika Joanna Bator.
PR proponują wstępne rozmowy
– W październiku 2015 roku zarząd Przewozów Regionalnych otrzymał pismo, w którym marszałek Witold Stępień informuje o gotowości podjęcia rozmów w zakresie ewentualnego przejęcia oddziału PR w Łodzi jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa – potwierdza plany województwa łódzkiego przedstawicielka PR.
Niebawem strony ewentualnej transakcji mają usiąść do negocjacji w sprawie przyszłości oddziału. – Przewozy Regionalne zaproponowały zorganizowanie spotkania z przedstawicielami województwa, którego celem będzie wstępne omówienie oczekiwań w zakresie sprzedaży łódzkiego oddziału spółki – mówi Joanna Bator. – Termin spotkania nie jest jeszcze znany – zastrzega.
Znacząca rola obu łódzkich przewoźników
Jak informuje rzecznik prasowy PR, przeprowadzenie operacji połączenia ŁKA i oddziału PR byłoby możliwe dopiero za dłuższy czas, bo negocjacje wymagają szczegółowych przygotowań. – Decyzja o ewentualnej sprzedaży będzie wymagała m.in. szczegółowych analiz finansowych określających wartość rynkową oddziału – stwierdza Joanna Bator.
W związku z bardzo ograniczonymi możliwościami taborowymi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej pomimo powołania własnej spółki przez samorząd, łódzki oddział PR nadal pełni w regionie bardzo istotną funkcję. Niemal samodzielnie obsługuje on trasę do Skierniewic. Zapewnia też ruch w całej południowo-wschodniej części regionu (Tomaszów Mazowiecki, Opoczno, Piotrków Trybunalski, Radomsko) i utrzymuje przewozy na międzywojewódzkich trasach do Torunia, Wrocławia, Poznania, Warszawy oraz na linii Tarnowskie Góry – Wieluń – Kępno. ŁKA operuje natomiast na trasach do Zgierza, Sieradza, Kutna i Łowicza, obsługuje część kursów do Koluszek oraz pojedyncze pociągi do Skierniewic.